De studierichtingen worden gegroepeerd in verschillende domeinen. Vesalius heeft een duidelijk profiel: al onze richtingen liggen in het domein mens en welzijn of in het domein wetenschappen. Binnen die domeinen hebben we:
· doorstroomrichtingen die gericht zijn op
verder studeren
. arbeidsmarktgerichte richtingen die je
voorbereiden op onmiddellijke
tewerkstelling
· richtingen met dubbel finaliteit. Na je
studie heb je dus de keuze om verder te
studeren of werk te gaan zoeken.
We zullen je helpen om een richting te kiezen die aansluit bij jouw persoonlijkheid én talenten zonder dat je je vertrouwde school en omgeving dient te verlaten. Bovendien leer je samenleven en werken met leerlingen die andere talenten hebben en leer je dat je elkaar nodig hebt om de uitdagingen van de toekomst aan te pakken.
Vanuit Vesalius kan je verder studeren of onmiddellijk werken in de wetenschappelijke, sociale, opvoedkundige, verpleegkundige, verzorgende of paramedische sector.
De toekomstige bedrijfsleider, coördinator leert samenwerken met de technieker of de verzorgende op de werkvloer… dat is de weg die het onderwijsbeleid inslaat. Vesalius loopt zoals steeds voorop. We bieden vanaf 1 september 2019 ook ASO HUMANE WETENSCHAPPEN en ASO WETENSCHAPPEN aan. Zo zetten we verder de stap naar een domeinschool voor mens en welzijn en voor wetenschappen.
Ons handelen met leerlingen vertrekt vanuit drie pijlers die aan de basis liggen van motivatie.
Autonomie
Zelfreflectie, ondersteuning op maat en verantwoordelijkheid nemen door het krijgen van vrijheid, staan voorop. Weten waarom je iets leert en keuzes krijgen in je eigen leerproces geeft je een gevoel van controle en vrijheid.
Verbondenheid.
Leraren tonen waardering en respect voor hun leerlingen. Positieve interactie zorgt voor betrokken leerlingen. Je veilig voelen in je klas biedt veiligheid om fouten te mogen maken.
Competentie.
Aansluiten bij je beginsituatie zorgt voor haalbare maar ook uitdagende doelen. Leraren zorgen via structuur voor het nodige houvast om opdrachten te volbrengen. Succeservaringen geven je vleugels.
Indien er aan deze basisbehoeftes wordt voldaan, is er ruimte om te groeien. Wil willen die groei maximaliseren door de leerwinst zo groot mogelijk te maken.
Motivatie maakt positieve energie vrij voor leerprocessen. In een positief stimulerend schoolklimaat willen we dan ook alle leerlingen maximale kansen bieden om zo ver mogelijk te geraken. Leerkrachten nemen tijd om naar je te luisteren. Ook bij de leerlingenbegeleiding (bij ons gekend als ‘het infopunt’) kan je steeds terecht. Vesalius heeft een team competente leerlingbegeleiders die jou kunnen versterken om samen op zoek te gaan naar oplossingen. Waar nodig doen we beroep op het CLB, met wie we goed samenwerken.
We sluiten aan bij je beginsituatie en spelen via differentiatie en co-teaching in op je noden. Een leercoach kan je ondersteunen in je leren leren. Heb je nood aan aangepaste ondersteuning dan kijken we met open blik wat mogelijk is.
We besteden aandacht aan het verwerven van kennis en die kennis functioneel gebruiken, We oefenen vaardigheden en ontwikkelen gepaste attitudes. Zo kunnen jullie uitgroeien tot volwaardige burgers die hun mannetje/vrouwtje staan in een dynamische maatschappij.
Met activerende werkvormen, begeleid zelfstandig leren, activerende directe instructie, werplekleren, zinvolle stage in diverse settings, het “figuurlijk” slopen van de schoolmuren, binnenbrengen van de actualiteit… zetten we in op een brede harmonische vorming.
Het openleercentrum, waar steeds een leerkracht aanwezig is om te ondersteunen, en het herinrichten van lokalen en open ruimtes biedt in onze infrastructuur mogelijkheden om vernieuwend onderwijs te brengen.
Vesalius zet in op zinvolle stages in diverse settings en op werkplekleren. De zeer nauwe samenwerking met de mentoren op de werkvloer, garanderen een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt of verdere studies.
De overstap van basisonderwijs naar het secundair dient zo vlot mogelijk te verlopen.
In de gebouwen van Nightingale (onze nieuwbouw tussen Vogelzang en de Fyzix) vertoeven jullie op “jullie verdiep” en met een aparte speelplaats onder toezicht van jullie eigen leerkrachten voelen jullie zich geborgen in de grote school.
We besteden aandacht aan het ondersteunen van nieuwe vaardigheden die je nodig hebt om te leren: je organiseren, plannen, denken over je handelen…
De focus van de middenschool is oriënterend. Samen zoeken we naar je talenten en interesses om de juiste keuzes te maken in de tweede graad. Zit je in de A-stroom of de B-stroom, op Vesalius nemen we samen je leren in handen, ontwikkelen we je sterkten en ondersteunen waar nodig.
Ook een modern internaat maakt deel uit van de school, wat voor leerlingen die niet in de buurt van de school wonen het studeren in Oostende vergemakkelijkt. We hebben immers heel wat vrij unieke studierichtingen.
Raadpleeg onze FAQ, misschien vindt u nu al een antwoord op uw vraag.
Opendeur
25.04.2025 – 17 tot 20u
26.04.2025 – 14 tot 17u
Infodag heroriëntering na examenperiode december
21.12.2024 – 9 tot 12.30u
Infodag eerste graad
6.02.2025 – om 19u
Infodagen
21.06.2025 – 10 tot 13u
28.06.2025 – 10 tot 17u
Onderwijsloopbaanbegeleiding
26.04.2025 – om 10.30u – van 1ste naar 2de jaar
26.04.2025 – om 10.30u – van 2de naar 3de jaar
26.04.2025 – om 13u – van 4de naar 5de jaar
Scholenbeurs Stroom
21 & 22.03.2025