Onderwijs is volop in beweging. Vanaf 1 september 2018 wordt de hervorming van het secundair
onderwijs jaar na jaar ingevoerd. Zo zal de derde graad in zijn geheel hervormd zijn vanaf september 2024.
De studierichtingen worden onderverdeeld in verschillende DOMEINEN. Het Vesaliusinstituut heeft als school voor mens, welzijn en wetenschappen een zeer duidelijk profiel. Al onze richtingen in de domeinen maatschappij en welzijn en in wetenschappen leiden tot verder studeren of tot onmiddellijke tewerkstelling in de wetenschappelijke, sociale, opvoedkundige, verpleegkundige, verzorgende of paramedische sector.
Naast de indeling in domeinen, worden de studierichtingen onderverdeeld in FINALITEIT (in einddoel).
Doorstroomrichtingen (gericht op verder studeren).
Richtingen met dubbel doel of finaliteit (verder studeren of gaan werken).
Arbeidsmarktgericht (om na je studies direct te gaan werken).
Je moet ook nog een keuze maken tussen domeinoverschrijdende of domeingebonden richtingen, of welke INVULLING je aan je studiekeuze geeft.
Als je kiest voor domeinoverstijgend, kies je voor een abstracte, theoretische opleiding met een nog brede invulling.
Kies je voor domeingebonden, dan ga je zeker ook voor verder studeren en danis de invulling reeds meer op je gekozen domein.
Ik kies
Ik studeer vlot theoretische en abstracte inhouden?
Ik leg verbanden tussen verschillende invalshoeken?
Ik heb aandacht voor correct taalgebruik en wil communicatief sterk worden?
Ik hou mijn keuzes in het hoger/universitair onderwijs liefst zo breed mogelijk.
Dan zit je prima!
Ik kies
Moderne talen Wetenschappen
Domein Wetenschappen
Algemene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte - Engels |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
want ik
Ik kies
Wiskunde-wetenschappen
Domein Wetenschappen
Algemene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
want ik
Ik kies
Humane wetenschappen
Domein Mens en Welzijn
AlgemNormalene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte - gedragswetenschappen |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
want ik
Ik kies
Ik studeer vlot theoretische en abstracte inhouden?
Ik leg verbanden tussen verschillende invalshoeken?
Ik heb aandacht voor correct taalgebruik en wil communicatief sterk worden?
Mijn keuze voor één domein van interesse is wel gemaakt.
Dan zit je prima!
Ik kies
Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen
(vroegere Techniek-wetenschappen)
Domein Wetenschappen
Algemene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte - wiskunde - informaticawetenschappen - biologie - chemie - fysica - STEM |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
Want ik
Waar kan ik daarna heen?
biotechniek, farmaceutische wetenschappen, industriële wetenschappen en technologie, wetenschappen (biochemie en biotechnologie, biologie, chemie), biomedische wetenschappen, industriële wetenschappen en technologie (chemie), gezondheidszorg, onderwijs...
Ik kies
Welzijnswetenschappen
(vroegere Gezondheids- en welzijnswetenschappen)
Domein Mens en Welzijn
Algemene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte - gedragswetenschappen - sociale wetenschappen - filosofie - biologie en chemie - wiskunde: statistiek |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
want ik
Waar kan ik daarna heen?
sociale gezondheidswetenschappen, gezondheidszorg, psychologie en pedagogische wetenschappen, gecombineerde studiegebieden (pedagogie van het jonge kind, sport en bewegen), onderwijs, sociaal-agogisch werk..
Ik heb tijd nodig om alle theoretische en abstracte doelen te halen. Herhaling en concrete toepassingen maken het studeren voor mij haalbaar. Schooldagen afwisselen met wat ervaringen in het werkveld, maken mijn schooljaar draaglijker. Ik zie mezelf misschien ook wel verder studeren na het secundair.
Dan zit je goed
Ik kies
Biotechnologische en chemische technieken
(vroegere Farmaceutisch assistent / Chemie)
Domein Wetenschappen
Algemene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte - farmacie |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
want ik
Waar kan ik daarna heen?
biotechniek, gezondheidszorg, industriële wetenschappen en technologie (chemie), onderwijs...
Ik kies
Optiektechnieken
Domein Wetenschappen
Algemene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte - wiskunde |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
want ik
Beschik je reeds over een diploma secundair onderwijs dan kan je het vijfde en zesde jaar combineren in één jaar!
Waar kan ik daarna heen?
gezondheidszorg (m.u.v. biomedische laboratoriumtechnologie), industriële wetenschappen en technologie (zorgtechnologie), onderwijs...
Ik kies
Orthopedietechnieken
Domein Wetenschappen
Algemene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte - wiskunde - informaticawetenschappen - biologie - beweginsleer - anatomie - fysica - STEM - technologie - praktijk orthopedie - stage orthopedie |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
want ik
Beschik je reeds over een diploma secundair onderwijs dan kan je het vijfde en zesde jaar combineren in één jaar!
Waar kan ik daarna heen?
gezondheidszorg (m.u.v. biomedische laboratoriumtechnologie), industriële wetenschappen en technologie (zorgtechnologie), onderwijs, orthopedie (Geel).
Ik kies
Tandtechnieken
Domein Wetenschappen
Algemene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte - wiskunde |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
want ik
Beschik je reeds over een diploma secundair onderwijs dan kan je het vijfde en zesde jaar combineren in één jaar!
Waar kan ik daarna heen?
gezondheidszorg (m.u.v. biomedische laboratoriumtechnologie), industriële wetenschappen en technologie (zorgtechnologie), onderwijs.
Ik kies
Gezondheidszorg
(vroegere Jeugd- en gehandicaptenzorg)
Domein Mens en Welzijn
Algemene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte - biologie (fysiologie en anatomie) - filosofie - recht en deontologie - stage binnen zorg |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
want ik
Waar kan ik daarna heen?
gecombineerde studiegebieden (pedagogie van het jonge kind), onderwijs, gezondheidszorg.
Ik kies
Opvoeding en begeleiding
(vroegere Jeugd- en gehandicaptenzorg)
Domein Mens en Welzijn
Algemene vakken |
* |
Competenties nodig voor het hoger onderwijs |
* |
Specifiek gedeelte - psychologie - pedagogie - recht en deontologie - stage als begeleider |
* |
* het precieze aantal uur is nu nog niet bepaald
want ik
Waar kan ik daarna heen?
gecombineerde studiegebieden (pedagogie van het jonge kind), onderwijs, gezondheidszorg.
Ik ben een doener. . Ik heb een duidelijke job voor ogen. Ik wil me misschien nog wel wat specialiseren in mijn job, maar na het secundair ga ik toch graag aan het werk. Een bijkomende beroepsopleiding is wel nog mogelijk. Uiteraard heb ik ook wat algemene vorming nodig om in de samenleving mijn manneke te staan
Dan zit je goed!
Ik kies
Assistentie in wonen, zorg en welzijn
Domein Mens en Welzijn
want ik
Ik kies
Basiszorg en Ondersteuning
Domein Mens en Welzijn
want ik
Waar kan ik daarna heen?
Je kan kiezen tussen kinderbegeleider of verzorgende/zorgkundige.
Je kan ook nog andere beroepsopleidingen volgen.
Als je toch nog een professionele bachelor (zoal kleuterleidster of zo) wil starten kan je een voorbereidend jaar hoger onderwijs volgen.