5 biotechnologische en chemische technieken

eerste jaar van de derde graad tsO

IK KIES DUBBELE FINALITEIT

Ik heb  tijd nodig om alle theoretische en abstracte doelen te halen. Herhaling en concrete toepassingen maken het studeren voor mij haalbaar. Schooldagen afwisselen met wat ervaringen in het werkveld, maken mijn schooljaar draaglijker. Ik zie mezelf misschien ook wel verder studeren na het secundair.

Dan zit je goed

[Naast de indeling in domeinen, worden de studierichtingen onderverdeeld in finaliteit (in einddoel).
Doorstroomrichtingen (gericht op verder studeren).
Richtingen met dubbel doel of finaliteit (verder studeren of gaan werken).
Arbeidsmarktgericht (om na je studies direct te gaan werken).]

Ik kies

Biotechnologische en chemische technieken
(vroegere Farmaceutisch assistent / Chemie)

Domein Wetenschappen

Algemene vakken

15

Heerlijk Humane Wijze Wetenschappen

2

Specifiek gedeelte
- biotechnologische en chemische technieken
- theorie - praktijk - stage
- pro-actieve cirkel
- wiskunde
- biologie
- chemie
- project STEM labo
- project STEM engineering

16



want ik

  • hou van wetenschappen (chemie, bio) als ik die toegepast kan aanleren
  • hou van wiskundige toepassingen
  • ben geboeid door de software van informatica
  • voel me uitgedaagd door STEM opdrachten
  • overweeg verder studeren in een wetenschappelijke professionele bachelor
  • maar misschien overweeg ik wel een job als Labotechnische medewerker of Laboratoriumassistent of Operator voedings-, chemische en farmaceutische industrie

De leerinhouden uit biologie, chemie, wiskunde en informatica worden gekoppeld aan competenties die belangrijk zijn voor een toegepaste wetenschappelijke functie. Daarnaast is er ook heel wat praktijk waarbij je verschillende taken uitvoert om je de labovaardigheden eigen te maken en processen in kaart te brengen, op te volgen en uit te voeren. Binnen de dubbele finaliteit zijn er niet echt aanverwante richtingen.

Waar kan ik daarna heen?

biotechniek, gezondheidszorg, industriƫle wetenschappen en technologie (chemie), onderwijs...